Het verschil tussen content marketing en content strategie

Content marketing

Het begrip content marketing is overkoepelend en bevat alle marketing onderdelen en uitingen. Denk aan: SEO, marketingcommunicatie, PR, social media en redactioneel werk. Content marketing is vooral gericht op welke informatie er gegeven wordt en op welke manier. Dus hoe wordt dit verwoord en welke tools en/of platformen gaan hiervoor gebruikt worden. Het doel is om te zorgen voor interactie tussen de klant en de organisatie. Maar daarnaast ook tussen de klanten onderling.

Wat tegenwoordig veel in opkomst is, is whitepapermarketing. Dit houdt in dat een bedrijf een rapport maakt over een bepaald onderwerp. Hiermee willen ze hun klanten meer informatie bieden over dit desbetreffende onderwerp. Het principe is dat er een stukje van de whitepaper wordt vrijgegeven. Als een klant dit onderwerp interessant vindt en meer wil weten, moet hij of zij persoonlijke gegevens invullen. Vervolgens kan de klant de gehele whitepaper downloaden om alle informatie in te zien. De klanten krijgen in ruil voor hun gegevens veel bruikbare en kwalitatief goede informatie. Dit is omdat een whitepaper over het algemeen uit 6 tot 50 pagina’s bestaat. Voor het bedrijf is dit aantrekkelijk om dat er op deze manier nieuwe leads ontstaan. Voor de bestaande leads kunnen ze op deze manier lead nurturing uitoefenen.

marketing

Content strategie

Alle online marketing wordt uitgedacht en uitgewerkt in een plan, de strategie. Hierin wordt duidelijk beschreven met welke bepaalde content, welke doelen behaald moeten worden. Daarnaast wordt er in de strategie ook een duidelijke aanleiding gegeven voor het inzetten van deze content. Een goede strategie is zeer belangrijk binnen een organisatie met meerdere kanalen waarop content wordt geplaatst. Met behulp van dit plan krijg je inzicht in welke informatie op dit moment voor jouw doelgroep relevant is. Daarnaast kun je door het maken van een plan de doelen uittrekken en meetbaar maken over een langere periode.

Een plan dwingt je om van tevoren na te denken over de juiste manier om content te plaatsen. Hiermee voorkom je fouten. Daarnaast verlaagt het de kosten, omdat je minder snel zal gaan werken met overbodige tools e.d. Als laatste ben je bij de uitvoering door deze strategie veel minder tijd kwijt dan wanneer je zonder plan en specifieke afbakening content zou gaan delen.